Fritidshusbarometern: 30 procent fler fritidshus till salu
Den svenska fritidshusmarknaden är fortsatt het, visar färsk annonsstatistik från Bovision.se. Det finns 30 procent fler hus till försäljning nu än för en månad sedan, samtidigt som annonseringstiden har blivit 17 dagar kortare. Jämfört med slutet av maj 2011 tar det dock något längre tid att få sommarstugan såld.
Just nu finns det 1 657 fler fritidshus till salu än i slutet av april. Mest har utbudet ökat i Västerbotten, Västernorrland och Örebro län. Endast i Jämtland har antalet fritidshus till försäljning minskat under den senaste månaden.
– Maj är högsäsong på fritidshusmarknaden, det är när Sverige är som vackrast som flest väljer att sälja sina sommarstugor, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. I år kom försäljningarna igång tidigare än de brukar, men utbudet har trots detta fortsatt att öka stadigt under våren. Totalt har vi nu ett par hundra fler fritidshus utannonserade, jämfört med samma tid förra året.
Den genomsnittliga annonseringstiden, alltså antalet dagar som fritidshusen ligger ute till försäljning på Bovision.se, är nu 123 dagar. Det är 21 dagar mer än i slutet av maj 2011, men 17 dagar mindre än för en månad sen. Totalt finns det just nu 7 043 fritidshus till salu i hela Sverige, med störst andel belägna i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län.
– Det finns alla möjligheter både att hitta drömhuset och att få sin stuga såld, många vill ju ha detta klart innan det är dags att ta semester, säger Ulf Magnusson.
Antal fritidshus maj 2012 per län (antal april 2011 inom parentes)
Bovision kan ta fram specialstatistik över fritidshussannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.
För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Magnusson, VD Bovision,
tel: 070-5690928, e-post: ulf.magnusson@bovision.se
Om Bovision
Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media som driver marknadsplatser för bostäder i elva länder.